Aktuálne správy Späť na správy
V. MEČIAR: Aj motyka môže vystreliť, ale vláda bez ĽS-HZDS by nebola rozumná
Saturday 08 May 2010 Zväčšiť písmo | Vytlačiť stránku
Bratislava 8. mája (TASR) - Predseda ĽS-HZDS Vladimír Mečiar trvá na tom, že jeho strana bude po júnových voľbách do Národnej rady SR opäť súčasťou parlamentu. Hlasy voličov chce získať prostredníctvom programu, v ktorom navrhuje viaceré reformy, ale tiež s omladenou kandidačnou listinou. Nové tváre strany majú zabezpečiť kontinuitu ĽS-HZDS na ďalších 20 rokov.
Mečiar zároveň očakáva účasť svojho hnutia vo vláde, no pripúšťa, že "keď pán Boh dá, aj motyka môže vystreliť". "Ale bola by to veľmi nerozumná alternatíva pre každého, pretože nebýva zvykom, aby najlepší hráči sedeli na lavičke," povedal v exkluzívnom rozhovore pre TASR líder ĽS-HZDS. Dodal, že pre akékoľvek nové zloženie kabinetu má už pripravený vládny program, ktorý bude podľa neho prijatý iba s drobnými zmenami, ale jeho podstata sa meniť nebude.
-Približne o mesiac budú na Slovensku voľby do Národnej rady SR. V čom budú pre ĽS-HZDS iné oproti tým minulým?-
My ideme do volieb prvýkrát v inej pozícii. Charakterizoval by som to takto. Medzinárodné pozadie je priaznivé. Mnohí hovoria: "Mali by ste byť vo vláde s cieľom stabilizácie". A to nebolo vždy. Ďalej, koaličný potenciál je nesmierne vysoký a strana je programovo vyzretá. Vie čo chce a akými cestami. Má odborníkov a zázemie vytvorené na to, aby to, čo Slovensko potrebuje zmeniť, mohla urobiť. Ideme do volieb jednotní. Nie sme roztrasení ako v 2006, kde každý išiel za seba a len ako celok trošku sa vyrovnávali s niečím iným. To je ďalší predpoklad. A máme veľmi veľa kandidátov, veľmi mladých. Čiže, generačne sa začína obnovovať celá strana, aj jej najvyššie vedenie a poslanci parlamentu. Sú to nádejní, talentovaní ľudia a iba od nich záleží, čo v politike dokážu a koľko politickej cesty dokážu v živote prejsť.
-Prečo si myslíte, že práve táto omladená zostava kandidačnej listiny prinesie strane úspech vo voľbách. Nebolo by lepšie stavať na tých známejších tvárach ako Katarína Tóthová, Jozef Halecký či Ján Kovarčík, ktorých ste posunuli nižšie?-
To je otázka práve budúcnosti strany. Je to život ako v normálnej rodine. V tej býva dedo, syn a vnuk. Aby bola zabezpečená kontinuita. Preto aj my sme urobili to isté, čo je v rodinnom živote bežné. Postavili sme do čela ľudí mladého a stredného veku tak, aby oslovovali svojich známych a kamarátov. Robíme to jediní a dávame im príležitosť, lebo iní to nerobia. A aj aby bola garantovaná kontinuita pokračovania tejto strany. Pretože, ak sa jej ujmú, tak to má zasa nádej 20 rokov prežiť a mať solídne vedenie.
-Z viacerých vašich doterajších vyjadrení vyplýva, že ste si viac-menej istý účasťou ĽS-HZDS vo vláde. Pripúšťate vôbec možnosť, že by strana nebola súčasťou kabinetu?-
Samozrejme, môže sa stať, že keď pán Boh dá, aj motyka môže vystreliť. Ale bola by to veľmi nerozumná alternatíva pre každého, pretože nebýva zvykom, aby najlepší hráči sedeli na lavičke.
-V prípade, že by ste neboli vo vláde, no do parlamentu by ste sa dostali, aké by bolo pôsobenie ĽS-HZDS ako opozičnej strany?-
My sme sa preukázali v minulosti ako konštruktívna opozícia, ktorá hľadala riešenie pre Slovensko, nehľadala riešenie pre osoby. No a išli sme do tvrdého boja. V minulosti sa ukázalo, že ten zápas o HZDS prebieha nielen na úrovni programovej, ale aj na úrovni korupčnej. Že tam bola strana, ktorá si chcela udržať moc, kupovala nám poslancov a vládla pomocou nich, čo nie je naša vizitka. Nič takéto robiť nechceme. Sme za čistotu a prehľadnosť vo verejných vzťahoch aj za to, aby bola politika viacej podriadená voličovi ako doteraz.
-Podľa niektorých prieskumov verejnej mienky to vyzerá tak, že môže nastať situácia, že Smer-SD síce vyhrá voľby, ale nebude schopný postaviť vládu. Ako to vidíte vy? Aká situácia a alternatívy môžu nastať?-
Musíme si zobrať stav tých strán, aký je. Slovensko má len tie strany, ktoré má. Smer ukázal, v čom je jeho charakteristika, sila i slabina, poznáme ich dobre, aj keď nechceme hovoriť o slabinách. SDKÚ je v kríze programovej, v kríze dôveryhodnosti. Niektoré veci boli povedané, je okolo nich ticho, pričom celá pravda ešte povedaná nebola. Keď zoberiete kresťanských demokratov, znova očakávajú pomoc od cirkví viac ako vlastné aktivity. Ani programovo, ani inak veľa neznamenajú. Figeľ je veľkým negatívnym prekvapením. Tak ako driemal v Bruseli, tak drieme aj doma. Keď zoberieme SMK vzhľadom na situáciu v Budapešti, ich účasť vo vláde môže byť problematická, pretože osoby od nich sú poplatné tomu, čo sa v Maďarsku robí. A potom neviete, čo urobia, kedy vám odídu, kedy zostanú. Ďalší kandidát na vládu je SaS-ka, strana, ktorá sa ešte len profiluje. Len, aby získala istých voličov uteká k extrémizmu, k drogám, k homosexualite, na čo slovenská verejná mienka nie je pripravená. Ale hovorí si, že tam štyri percentá, tam tri percentá drogujúcich a už máme nejaké percentá naviac... Na veciach, ktoré túto spoločnosť ponižujú, myslím tým predovšetkým drogy, nemôžeme postaviť budúcnosť krajiny. Aj mnoho iných vecí je tak šamansky vymyslených. No a vlastne z tých strán potom zostávame len my a SNS, ktorá nevedie ani tak národný akcent ako protimaďarský hrubšieho zrna. Národná politika je niečo iné ako protimaďarská. Aj tú by som v ich prípade nazval volaním o hlasy.
-Z toho, čo ste povedali vyplýva, že jediná vhodná strana pre Slovensko a pre Smer-SD, ktorý by mohol kabinet zostavovať, je ĽS-HZDS. Ale čo, ak sa vaša strana nedostane ani do parlamentu?-
Predpokladať, že čo ak... To nebude. HZDS bude v parlamente.
- Spomínali ste, že ste programovo vyzretí. Na vstup do NR SR vám má teda zrejme pomôcť aj volebný program, ktorý prezentujete na pravidelných konferenciách. Aké sú jeho najdôležitejšie časti, a teda priority pre stranu?-
Vyrovnať sa s krízou. Znamená to zabezpečiť obnovu pracovných miest, obnovu oživovania ekonomiky, regionálnej ekonomiky, podporu malých a stredných podnikateľov, rozvoj služieb, podporu exportu... A samozrejme, na báze takéhoto vyrovnania sa s krízou a zväčšenia príjmu štátu potom riešiť aj dôsledky dôchodkových a sociálnych opatrení. Jedny z prvých by mali smerovať k mladým matkám, ktoré sa starajú o deti a sú samé. Tam je situácia ozaj zlá.
-Aké konkrétne zmeny v oblasti sociálnych opatrení máte na mysli?-
Máme niekoľko druhov sociálnych dávok a je to veľmi neprehľadné, nejednotné. Administratíva je zložitá. Aby ste niečo vybavili, potrebujete niekoľko dní. To nemôže byť. Celý systém sa dá zjednodušiť. Dá sa dotiahnuť do situácie, keď bude jasný a priehľadný. A potom tu vzniká nový sociálny fenomén, dôchodkový vek, ktorý má istú stabilizačnú a ekonomickú funkciu, ale aj sociálne pozadie. A musí sa to nejakým spôsobom vyriešiť.
-Očakávate aj zmeny v nastavení II. dôchodkového piliera? Napríklad zníženie odvodu?
Či chceme, či nechceme, v sociálnej politike sa dotkneme revízie dôchodkového systému. Pretože ten je postavený tak, že polovica peňazí má uspokojiť všetkých dnes žijúcich dôchodcov, čo nestačí. Druhá polovica peňazí je odložená na ďalších 20 rokov. Z tých nemôžu byť použité peniaze v prospech Slovenska. Dve tretiny musia byť investované mimo Slovenska. Čiže, nie je to zdroj rozvoja ekonomiky. Na druhej strane príjmy dôchodcovských správcovských spoločností išli veľmi dole, bolo by ich možné znížiť a tam, kde by sa vkladaním tohto nového pomeru našlo nové riešenie, by toto mohlo byť dobré. Aj keď z praxe viem, že ak sa niekto dotkne dôchodcovských spoločností, stáva sa z neho nepriateľ a okamžite začínajú kampaň proti nemu. Takže aj s týmto rizikom hovorím áno, bude sa tým treba opäť zaoberať, pretože stav sa nemení k lepšiemu.
-Chystáte aj zmeny v daňovej politike? Ako sa pozeráte na rovnú daň? Malo by sa v nej podľa vás pokračovať?-
Otázka daňového systému je príliš diskutabilná, pretože tu sú dve zložky, ktoré sa odvádzajú. To je daň a potom sú ostatné odvodové zložky. Toto by tiež bolo možné spojiť do jednej. Bolo by možné vylúčiť nefunkčné, alebo takzvané hluché miesta alebo hnijúce peniaze. To sú tie, ktoré nevykonávajú aktívnu prácu. Ale to je proces, ktorý potrvá dlhšie. Nemyslím, že treba všetko riešiť znižovaním daní. Skôr som za to, aby sme riešili veci znížením investičnej náročnosti toho, čo robia obce, kraje a čo robí Slovensko. Tam je množstvo rozhodnutí EÚ, ktorá nám niečo nakazuje, ale zdroje na tom v tom rozsahu nedáva. Takže, budú musieť počkať (rozhodnutia EÚ, pozn. TASR) a mnohé aktivity sa budú musieť odložiť.
-A čo budúcnosť milionárskej dane, ktorú zaviedla súčasná vláda?-
Táto milionárska daň existuje, prináša isté sumy do štátneho rozpočtu. Keď zostane, to nevadí. Ale prednosť by som dal iným riešeniam, ktoré by priniesli skôr zdroje, znamenali by zníženie množstva kapitálu, ktorý nie je uvedený do obehu, ale je umŕtvovaný. Či chceme, alebo nechceme, Slovensko si bude musieť vyriešiť aj svoj postoj k šedej a čiernej zóne.
-Prejdime teraz k deficitu verejných financií. Vidíte priestor na to, aby ho Slovensko dokázalo znížiť?-
Zníženie deficitu je zatiaľ nesené v tom, že aj ostatní sú na tom zle. Takže je to akoby tolerované. Ale ak sa má obnoviť hodnota eura a udržať systém eura ako hodnotový aj vo vzťahu k medzinárodnej konkurencii, tak sa štáty budú musieť vrátiť k pôvodným kritériám tri percentá HDP pre výšku deficitu. Slovensko už bolo pod touto čiarou, ale tým, že prišla kríza, dostali sme sa nad ňu. A či chceme, alebo nie, dostaneme ultimátne podmienky, do kedy máme prejsť pod túto čiaru. Nejaký rozvojový program bude tolerovaný. A ak nie, bude program sankčný. Nedá sa veľmi žiť napred, ak chceme udržať menu euro, musia sa štáty skoordinovať.
-Dá sa podľa vás deficit znížiť aj bez zvyšovania daní?-
Nemusí byť zvyšovanie. Dá sa to aj inak. Cez sociálne a ekonomické činnosti, ktoré môžu znamenať stabilizáciu výdavkovej časti štátneho rozpočtu, ktorá nemusí ísť na úkor ľudí. Zostávame v situácii, keď obdobie bude vyžadovať upraviť aj náklady na činnosť štátu. To znamená, prebytok úradov, prebytok inštitúcií, nevysporiadané inštitucionálne vzťahy.
-A aké sú priority ĽS-HZDS v oblasti legislatívy? Čo chystáte?-
Pripravujeme niekoľko reforiem. Je to reforma vnútornej správy štátu, reforma sociálneho systému, kde sa blížime skôr ku škandinávskym modelom, ako je anglosaský alebo európsky, nemecko-francúzsky kontinentálny systém. Hľadáme východisko v treťom, vyhovujúcom pre malé štáty. Samozrejme, tie štáty sú postavené na dosť vysokej odvodovej povinnosti, ale aj na sociálnej spokojnosti všetkých, aj podnikateľov, aj zamestnancov, k vysokej kvalite života. Takže to je odpoveď, ktorú budeme dávať. V reformách ideme ďalej k tomu, že sme na každý jeden rezort postavili program, pre voľby v skrátenej verzii takzvané desatorá. To znamená, že vymenovávame desať najhlavnejších vecí a ostatné nechávame na vládny program, ktorý je už takisto hotový už dlhšiu dobu. S ním môžeme potom vstúpiť do ktorejkoľvek vlády a povedať, aká je naša presná dikcia. Viem, že to bude prijaté za základ. Budú len diskusie o tom zmierniť, zjemniť, trošku pozmeniť, ale podstata sa nebude meniť. To množstvo odborníkov, čo to pripravovalo, robilo na tých veciach veľmi dlho a veľmi nezištne.
-Aké ďalšie reformy pripravujete?-
Bude musieť byť prijatý komplex zákonov ku korupcii. Takto to ďalej ísť nemôže. Bude musieť byť prijatý komplex zákonov na stabilizáciu rozpočtu finančnej a bankovej sféry. To sa takisto obísť nemôže. A budú musieť byť takisto prijaté krátkodobé opatrenia na zvýšenie zamestnanosti, ale aj riešenie programov miest a obcí.
-Čo môže ešte ĽS-HZDS ponúknuť Slovensku a jeho občanom a čo svojím prípadným koaličným partnerom?-
HZDS je stabilita. Znamenalo stabilizovanie situácie v tejto a ktorejkoľvek vládnej koalícii. HZDS predstavuje programovú záruku. Tam, kde treba vedieť ako, tak vieme ako. Tam, kde treba dať odborníkov, vieme ich dať. Aj v tejto vládnej koalícii sa ukázalo, že tam, kde my dávame ľudí, tam je kvalita. A aj keď musíme niektorých vymeniť, tak jedna kvalita strieda druhú. Nikdy to nie je na úkor kvality. Náš rezervoár je pomerne široký. Pokiaľ ide o služby verejnosti, môžeme predstaviť stranu v tých veciach, že je v mnohom pozmenená a s historickou minulosťou sme sa ako jediní vyrovnávali tak, že sme prijali všetky obžaloby, všetky obvinenia a čelili im tak, aby sme si vrátili česť. Pred súdmi a v konaniach sme jediní, ktorí svoju nevinu preukázali a preukazuje rozsudkami súdov. Že skutky sa nestali a boli lživé, krivé, účelové k voľbám 1998.
Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ a fotografií zo zdrojov TASR je bez predchádzajúceho písomného súhlasu TASR porušením autorského zákona