Aktuálne správy Späť na správy
L. PÉK: Návrh ministra školstva chápeme ako začiatok politickej kampane SNS (3)
Friday 19 March 2010 Zväčšiť písmo | Vytlačiť stránku
Bratislava 19. marca (TASR) - Iniciatívu ministra školstva Jána Mikolaja na zvýšenie kvality vyučovania štátneho jazyka v školách s vyučovacím jazykom národnostných menšín považujú zástupcovia Okrúhleho stola Maďarov na Slovensku za začiatok predvolebnej kampane SNS. Návrhy v tomto programe, ktorý v stredu 17. marca schválila vláda, považujú za improvizáciu.
Podľa predsedu Združenia maďarských pedagógov na Slovensku (ZMPS) Lászlóa Péka minister improvizoval celé štyri roky. Zdôvodnil to tým, že Mikolaj síce predkladal najviac právnych predpisov a noriem, tie ale nedosahovali požadovanú úroveň.
Potvrdil, že žiaci s vyučovacím jazykom maďarským neovládajú dokonale slovenčinu, ako však zdôraznil, dokonale neovládajú ani obsah ostatných predmetov, ako je matematika, fyzika či zemepis.
Na margo tvrdenia Mikolaja, že úroveň znalosti slovenského jazyka najmä na školách s maďarským vyučovacím jazykom má klesajúcu tendenciu, Pék reagoval, že sa ministrovi doteraz nepodarilo dokázať, že v porovnaní so slovenskými školami ide o alarmujúce výsledky. Šéf rezortu školstva sa opieral o správy zo Štátnej školskej inšpekcie (ŠŠI) a výsledkov testovania. "Považujeme za urážku slovenčinárov, že vláda a minister im nedôveruje a nezabezpečuje sústavnú pomoc na zvýšenie úrovne a účinnosti vyučovania slovenského jazyka," vyhlásil.
ZMPS tvrdí, že slovenský jazyk má popri materinskom osobitné a významné miesto v hierarchii vyučovacích predmetov, ale aj značne odlišnú funkciu od ostatných jazykov. "Za žiadnych okolností by sa nemal ideologicky a politicky zneužívať," podčiarkol s tým, že slovenčina je pre menšiny cudzím jazykom z hľadiska metodiky jeho vyučovania. Pokračoval, že združenie má snahu o to, aby sa žiaci na takýchto typoch škôl naučili po slovensky, ale k tomu je potrebná odborná aj materiálna pomoc a hlavne pokoj. Rovnako by chceli byť nápomocní pri avizovanej úprave štátneho vzdelávacieho programu. Súhlasia tiež s ďalším vzdelávaním pedagógov, ktoré by ale podľa nich malo byť systematické a nie s politickým podtónom.
Programový riaditeľ Fórum inštitútu Kálmán Petőcz dodal, že Okrúhly stôl považuje za nešťastné vyhrážať sa niektorým školám, žiakom a učiteľom sprísnenými kontrolami ŠŠI a začne ich tým šikanovať bez jasných odborných dôvodov. Poznamenal, že slovenskí oficiálni predstavitelia sa dosť nekompetentne a urážlivo vyjadrili k témam, ktoré sú odborné a nie politické. Narážal tým na vyhlásenia premiéra Roberta Fica a ministra kultúry Mareka Maďariča na slová maďarského prezidenta Lászlóa Sólyoma.
Na základe schváleného programu totiž inšpekcia začne robiť špeciálne kontroly, týkajúce sa úrovne znalosti slovenského jazyka na školách s vyučovacím jazykom národnostných menšín. Od nich sa bude odvíjať inovácia štátneho vzdelávacieho programu. Do konca mája bude tiež hotový harmonogram kontinuálneho školenia pre pedagógov vyučujúcich slovenčinu na predmetných školách.
Riaditeľ základnej školy v Dunajskej Strede Sándor Fibi poukázal na to, že problematika vyučovania slovenského jazyka je viac ako 40 rokov neuralgickým bodom celého slovenského školstva. Podľa neho navrhovanými opatreniami ministerstva školy nedostanú žiadnu pomoc. "Tých inšpekcií a písania testov majú školy plné zuby. Potrebujú vytvorenie požadovaných materiálnych a personálnych podmienok," objasnil s tým, že dodnes nie je zabezpečená špecifická príprava toho, ako majú učitelia slovenského jazyka vyučovať slovenčinu na národnostných školách.
Podľa hovorkyne ministerstva školstva Dany Špankovej bol predmetný materiál vytvorený na základe odborných podkladov a analýz ŠŠI aj výsledkov externého testovania žiakov slovenských škôl s vyučovacím jazykom národnostných menšín. "Na jeho základe vláda schválila ďalšie kroky a riešenia," ozrejmila. Na otázku možnej spolupráce pri inovácii štátneho vzdelávacieho programu podotkla, že pedagógovia vyučujúci na školách s vyučovacím jazykom národnostných menšín môžu predkladať pripomienky a návrhy prostredníctvom Rady pre národnostné školstvo, ktorá je poradným orgánom MŠ SR.
Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ a fotografií zo zdrojov TASR je bez predchádzajúceho písomného súhlasu TASR porušením autorského zákona