Aktuálne správy Späť na správy
USA: Marina Abramovičová na výstave v New Yorku oživila svoje najznámejšie diela
Tuesday 16 March 2010 Zväčšiť písmo | Vytlačiť stránku
New York 16. marca (TASR) - Stojíme nahý tvárou v tvár pri vchode do múzea. Verejnosť vchádzajúca do múzea sa musí kolmo stočiť, ak chce cez obmedzený priestor medzi nami prekĺznuť dnu. Každý, kto vchádza, si musí vybrať tvár jedného z nás.
Tak znie popis známeho diela Imponderabilia srbskej umelkyne Mariny Abramovičovej a jej niekdajšieho partnera Ulaya z roku 1977, ktoré je po vyše 30 rokoch v pozmenenej, čisto ženskej podobe, hlavným "exponátom" novej výstavy v Múzeu moderného umenia v New Yorku (MoMA).
"Nechcel som im stúpiť na nohu. My sa hanbíme, ony nie, a pritom ony sú nahé," povedal o netradičnom zážitku pri vstupe do múzea študent Laurence Lallier z Montrealu.
Keď Abramovičová s Ulayom svoju umeleckú performanciu prvýkrát predviedli v Bologni v roku 1977, prišla po nich polícia. To sa na výstave MoMA, ktorú otvorili v nedeľu, neočakáva. Niektorí návštevníci sa však môžu rozhodnúť, že sa cez nahé telá predierať nebudú.
Na monografickej výstave "Marina Abramovič: Umelkyňa predstavuje" sú aj ďalšie exponáty z rovnakého obdobia autorkinej tvorby: dvaja oblečení ľudia, ktorí sa dotýkajú končekmi prstov, iní dvaja, ktorí sedia opretí o seba chrbtom a majú zapletené vlasy, či nahá ležiaca žena s atrapou lebky na tele. Účinkujúci, ktorí diela samotnej Abramovičovej a niektoré jej realizácie s Ulayom stvárnili, stoja alebo ležia ako nehybné sochy.
"Je to vkusné vidieť niekoho nahého, ale nie zo sexuálneho hľadiska. Ani to nepripadá voyeristické, skôr sa to podobá k zážitku vidieť renesančné dielo, ale živé," povedal jeden z návštevníkov, Steven Crossot z Filadelfie, pozerajúc sa na nahú ženu, na ktorej sa pohybuje lebka v rytme jej dychu.
Marina Abramovičová (63) je poprednou predstaviteľkou umenia performancie, happeningu a akcie, z ktorých najviac zarezonovali realizácie z konca 60. rokov minulého storočia, v ktorých posúvala hranice svojej fyzickej odolnosti až do straty vedomia. Pred divákmi sa napríklad predávkovala liekmi, alebo sa opakovane zraňovala bodnutím nožom na ľavej ruke.
Múzeum moderného umenia v New Yorku pomocou videozáznamu predstavuje aj tieto diela, ktoré z rôznych dôvodov už nemôžu byť opätovne predstavené vo svojej živej podobe. Jedným z nich je Veľký múr z roku 1988, v rámci ktorého sa Abramovičová a Ulay rozhodli kráčať si naproti z opačných koncov Veľkého čínskeho múru, až kým sa po troch mesiacoch a 2500 kilometroch chôdze nestretnú a povedia si zbohom. Bola to zároveň duchovná cesta, ktorou rituálne skončili svoj partnerský vzťah.
Výstava potrvá v newyorskom MoMA do 31. mája.
Zdroj: Reuters, www.medienkunstnetz.de
Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ a fotografií zo zdrojov TASR je bez predchádzajúceho písomného súhlasu TASR porušením autorského zákona