Portál Slovákov
v Británii

Aktuálne správy Späť na správy

USA: Marina Abramovičová na výstave v New Yorku oživila svoje najznámejšie diela

New York 16. marca (TASR) - Stojíme nahý tvárou v tvár pri vchode do múzea. Verejnosť vchádzajúca do múzea sa musí kolmo stočiť, ak chce cez obmedzený priestor medzi nami prekĺznuť dnu. Každý, kto vchádza, si musí vybrať tvár jedného z nás.

Tak znie popis známeho diela Imponderabilia srbskej umelkyne Mariny Abramovičovej a jej niekdajšieho partnera Ulaya z roku 1977, ktoré je po vyše 30 rokoch v pozmenenej, čisto ženskej podobe, hlavným "exponátom" novej výstavy v Múzeu moderného umenia v New Yorku (MoMA).

"Nechcel som im stúpiť na nohu. My sa hanbíme, ony nie, a pritom ony sú nahé," povedal o netradičnom zážitku pri vstupe do múzea študent Laurence Lallier z Montrealu.

Keď Abramovičová s Ulayom svoju umeleckú performanciu prvýkrát predviedli v Bologni v roku 1977, prišla po nich polícia. To sa na výstave MoMA, ktorú otvorili v nedeľu, neočakáva. Niektorí návštevníci sa však môžu rozhodnúť, že sa cez nahé telá predierať nebudú.

Na monografickej výstave "Marina Abramovič: Umelkyňa predstavuje" sú aj ďalšie exponáty z rovnakého obdobia autorkinej tvorby: dvaja oblečení ľudia, ktorí sa dotýkajú končekmi prstov, iní dvaja, ktorí sedia opretí o seba chrbtom a majú zapletené vlasy, či nahá ležiaca žena s atrapou lebky na tele. Účinkujúci, ktorí diela samotnej Abramovičovej a niektoré jej realizácie s Ulayom stvárnili, stoja alebo ležia ako nehybné sochy.

"Je to vkusné vidieť niekoho nahého, ale nie zo sexuálneho hľadiska. Ani to nepripadá voyeristické, skôr sa to podobá k zážitku vidieť renesančné dielo, ale živé," povedal jeden z návštevníkov, Steven Crossot z Filadelfie, pozerajúc sa na nahú ženu, na ktorej sa pohybuje lebka v rytme jej dychu.

Marina Abramovičová (63) je poprednou predstaviteľkou umenia performancie, happeningu a akcie, z ktorých najviac zarezonovali realizácie z konca 60. rokov minulého storočia, v ktorých posúvala hranice svojej fyzickej odolnosti až do straty vedomia. Pred divákmi sa napríklad predávkovala liekmi, alebo sa opakovane zraňovala bodnutím nožom na ľavej ruke.

Múzeum moderného umenia v New Yorku pomocou videozáznamu predstavuje aj tieto diela, ktoré z rôznych dôvodov už nemôžu byť opätovne predstavené vo svojej živej podobe. Jedným z nich je Veľký múr z roku 1988, v rámci ktorého sa Abramovičová a Ulay rozhodli kráčať si naproti z opačných koncov Veľkého čínskeho múru, až kým sa po troch mesiacoch a 2500 kilometroch chôdze nestretnú a povedia si zbohom. Bola to zároveň duchovná cesta, ktorou rituálne skončili svoj partnerský vzťah.

Výstava potrvá v newyorskom MoMA do 31. mája.

Zdroj: Reuters, www.medienkunstnetz.de

Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ a fotografií zo zdrojov TASR je bez predchádzajúceho písomného súhlasu TASR porušením autorského zákona

Späť na správy

Copyright © 2025 SlovakCentre. Všetky práva vyhradené, prevádzkuje mediaTOP

Hore / O nás / Registrácia / Reklama / Kontakt