Aktuálne správy Späť na správy
EUROSONG: Pochybnosti o piesni Horehronie, rozhodne televízny divák
Thursday 25 February 2010 Zväčšiť písmo | Vytlačiť stránku
Bratislava 25. februára (TASR) – Štyri dni pred národným finále Eurovision Song Contest 2010 prebehli v médiách pochybnosti o pravosti piesne Horehronie, jednej z kandidátov na prvenstvo v národnej súťaži. Je vraj kópiou macedónskej skladby Oj Devojče.
„Porovnala som dve verzie, macedónsku Oj Devojče z roku 2004 a Horehronie z Eurosongu. Podobnosti je možné nájsť, tak ako to býva bežné v takzvanej etnotvorbe,“ uviedla pre TASR Yvetta Kajanová, pedagóg katedry hudobnej vedy Filozofickej fakulty UK a dodala: „Našla som však na internete viacero takýchto verzií, zrejme pôvodné východisko je ľudová pieseň, jej dátum vzniku teda nepoznáme, tak potom táto verzia piesne nepodlieha autorskému právu.“ Podľa Kajanovej je vzťah medzi autentickým, originálnym prvkom voči modelu, ktorý vedie k etnoštýlu veľmi zložitý, od adaptácií či parafráz pôvodnej predlohy až po vytvorenie novej piesne.
Hudobno-teoretickú analýzu oboch skladieb urobil Oskar Lehotský z odboru Muzikológie na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského, ktorý sa špecializuje na oblasť slovenskej populárnej hudby po roku 1977: „Porovnával som nahrávky piesní Oj Devojče v interpretácii Toše Proeski & Sintezis z roku 2004 a Horehronie z Eurosongu v podaní speváčky Kristiny. Formová štruktúra slohy obidvoch piesní má rozsah 16 taktov, z ktorých porovnateľné boli iba štyri, čo činí iba štvrtinu z celkového motivicko-tematického materiálu. Po hudobno-teoretickej analýze troch zložiek hudobnej reči som dospel k záveru, že tieto piesne sú si z hľadiska melodiky podobné približne z troch až štyroch percent a rytmická podobnosť je takmer nulová. Najpodobnejšou je v spomínaných štyroch taktoch harmónia, ktorá však nie je predmetom autorského práva. Podobný harmonický postup môžeme nájsť v aranžmánoch mnohých populárnych piesní.“
Najdôležitejšie je však vyjadrenie samotného autora. „Nepoznám macedónsku hudbu a nikdy som sa s podobnou piesňou nestretol. To všetko je výmysel, ako keby ste porovnali slová ilúzia a žalúzia, aj tie dve slová sú podobné,“ povedal Martin Kavulič pre TASR.
Pieseň Horehronie s prevahou vyhrala vo štvrťfinále aj semifinále národného kola Eurosongu 2010. Nielen o osude tejto piesne autorov Martina Kavuliča a Kamila Peteraja v podaní speváčky Kristiny, ale o poradí celej dvanástky finálových piesní rozhodne predovšetkým televízny divák už túto nedeľu 28. februára v priamom televíznom prenose spolu s odbornou porotou.
Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ a fotografií zo zdrojov TASR je bez predchádzajúceho písomného súhlasu TASR porušením autorského zákona