Portál Slovákov
v Británii

Aktuálne správy Späť na správy

Izraelský expert na turizmus: Nastal čas investovať na Slovensku

Bratislava 24. januára (TASR) – O vzájomnom turistickom potenciáli SR a Izraela, imperatívoch podnikania v cestovnom ruchu a obraze židovského štátu v zahraničných médiách hovoríme s Jehudom Šenom, riaditeľom sekcie pre strednú a juhovýchodnú Európu izraelského ministerstva pre cestovný ruch.

-Na 16. veľtrhu cestovného ruchu ITF Slovakiatour, ktorý sa dnes končí na výstavisku Incheba Expo Bratislava, sa prezentoval aj Izrael. Akým prínosom môže byť účasť na veľtrhu v podmienkach všadeprítomnej hospodárskej krízy?-

Musím povedať, že na Slovensku začíname. Nejde celkom o prvú prezentáciu, ale veľmi malý stánok je začiatkom celkového marketingu v SR. Zúčastňujeme sa na veľtrhoch po celom svete. Neporovnávam to s vystavovaním v Nemecku, alebo Veľkej Británii, kde investujeme na vyše stovke štvorcových metrov. Nastal však čas na investovanie na Slovensku. V strednej Európe, a nielen tam, bol minulý rok veľmi ťažký, v tom máte pravdu. Po minulé roky bolo v Izraeli každoročne zhruba 14.000 až 15.000 slovenských turistov - napriek ekonomickým ťažkostiam, a hoci sme s marketingom v slovenskom turistickom biznise len v začiatkoch. Považujem to za veľké číslo, ktoré však môže narásť. Rozhodli sme sa, že je dôležité prísť na Slovensko a začať investovať, aby sa v biznise nestrácala príležitosť, a tým peniaze. Čo sa týka krízy, burza v Tel Avive bola prvá, ktorá sa úplne spamätala.

-Zvolili ste špecifickú tému prezentácie Izraela, alebo išlo skôr o snahu predstaviť celkový turistický potenciál krajiny a pritiahnuť pozornosť slovenských cestovných kancelárií?-

Nie, nevybrali sme konkrétnu tému. Prvý raz sa však tohto roku uskutočnil komplexný marketingový seminár pre 15 slovenských cestovných kancelárií. Niektoré z nich už sú na izraelskom trhu, ale musím povedať, že pre väčšinu je to úplne nový trh. Vynára sa veľa otázok v súvislosti s destináciami, bezpečnosťou, politikou a poviem na rovinu - so 'somarinami' publikovanými v médiách. Treba tiež vidieť, že Izrael neznamená len Svätú zem, sú tu letoviská, je to krajina vína, rozmanitých kultúr, a tiež existuje veľký potenciál na podnikanie. Vždy hovorím, že destináciu treba zmeniť na produkt, profit pre cestovnú kanceláriu, inak to nemá význam robiť. Nehovorím o sponzorstve, pomoci Izraelu, hovorím výlučne o podnikaní. Ak biznis slovenských tour-operátorov porastie, mňa zas poteší viac slovenských turistov v našej krajine. To sa prejaví aj na ekonomike Izraela a jeho 'public relations'.

-Imidž židovského štátu sa v médiách takmer vždy spája s vojnovým konfliktom, problémami s bezpečnosťou, teroristickou hrozbou. Ako sa krajina vyrovnáva s týmito otázkami pri podnikaní v cestovnom ruchu?-

Izrael nikdy nemal dobrý 'PR' vo svetovej tlači. Nech sa stane čokoľvek, vždy je na vine Izrael. Nemôžete na všetky obvinenia stále kričať - nie, nie - snažíme sa ukázať pozitívne stránky. Chcel by som povedať len toľko, v Tel Avive a Jeruzaleme je asi stovka zahraničných korešpondentov a majú radi život v našej krajine, chcú tam zostať. Tak musia vyrobiť nejakú drámu aj tam, kde žiadna nie je. Vieme, ako to v médiách chodí! Musím však povedať, že v roku 2008 Izrael navštívili tri milióny turistov, čo bolo rekordné číslo. Vlani sme zaznamenali mierny pokles, keď prišlo 2.800.000 návštevníkov. Na 99 percent to však spôsobila ekonomická kríza, a nie iné faktory.

-Spomínali ste, že zo Slovenska do Izraela väčšinou prichádzajú pútnici, ktorí chcú vidieť posvätné miesta. Možno porovnať záujem slovenských turistov s množstvom izraelských návštevníkov v SR?-

Myslím si, že nijaká krajina na svete nemôže porovnávať množstvo svojich turistov v Izraeli a naopak. Vo svete ani nie sú takí cestovatelia ako Izraelčania. Na pobyt jedného Slováka v našej krajine pripadne viac ako 20 izraelských návštevníkov na Slovensku. Môžem povedať, že podobne to vychádza aj v Česku, Maďarsku a Poľsku. Izraelčania bláznivo radi cestujú. Na sedem miliónov ľudí máme v Izraeli asi 12 miliónov odletov. Ani kríza to veľmi nezmenila. Každoročne napríklad navštívi pol milióna Izraelčanov Turecko, hoci teraz to v politických vyjadreniach tureckej strany zašlo priďaleko. Niekedy sa podnikanie nedá celkom oddeliť od politiky. Ale ja nechcem hovoriť o politike. A treba dodať, že Svätá zem vyvoláva mnoho emócií, ale Izrael je kombináciou mnohých kontrastov, a to ho robí stále príťažlivejším.

-Slovensko má pozoruhodnú históriu, prírodu. No je známe i tým, že sa nevie celkom predať a má podľa názoru expertov na cestovný ruch slabiny v propagácii. Čím priťahuje izraelských turistov, ktoré miesta sú pre nich najznámejšie?-

Celkovo Izraelčania do strednej Európy cestujú za zábavou, radi navštevujú kasína. Na Slovensku ich zas lákajú kúpele, skôr staršia generácia pozná Piešťany. Pomaly sa ale začína aj s aktívnejšou turistikou, objavovaním krajiny, takých destinácií ako Vysoké Tatry. Priznám sa, že som tam ešte nebol. Pracujem v cestovnom ruchu celý život, veľa cestujem. Robím to rád, ale niekedy ani nemám možnosť spoznať jednotlivé miesta ako turista, a to je škoda. Vysoké Tatry sú mi známe skôr z poľskej strany.

-Aktívny prístup k subjektom, ktoré v SR podnikajú v cestovnom ruchu, sľubuje nárast slovenských turistov. Máte istú predstavu, nakoľko by sa mohol zvýšiť počet izraelských návštevníkov na Slovensku?-

Máte na Slovensku naozaj všetko, ale musíte pre cestovný ruch niečo urobiť, ponúknuť viac prezentácií. Verte mi, v krátkom čase by mohlo Slovensko navštíviť 50.000 Izraelčanov ročne, možno aj dvojnásobok. Predpokladám, že čoskoro bude po kríze a SR bude zaujímavým trhom. Čo sa týka Slovákov, prichádzajúcich do Izraela, väčšinou ide o individuálnu turistiku. Budeme sa koncentrovať na prácu s tour-operátormi, na inzerovanie, propagáciu, spoluprácu s médiami. Pre mňa je najlepší hosť taký, ktorý príde znovu a pozve aj priateľov. Nie je to o charite - ide o podnikanie. Slovensko je krajina s piatimi miliónmi ľudí, čo znamená len istý podiel na turistickom trhu Izraela. Ale ako som povedal, vidíme potenciál. A tiež možnosť, aby viac Slovákov malo o Izraeli objektívnejšie informácie. Návštevníci, ktorí zanechajú v Izraeli aj kúsok srdca, nielen peniaze – to je aspekt rovnako dôležitý ako biznis, o tom som presvedčený.

Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ a fotografií zo zdrojov TASR je bez predchádzajúceho písomného súhlasu TASR porušením autorského zákona

Späť na správy

Copyright © 2025 SlovakCentre. Všetky práva vyhradené, prevádzkuje mediaTOP

Hore / O nás / Registrácia / Reklama / Kontakt