Aktuálne správy Späť na správy
NR SR: Paška otvoril 45.schôdzu, rozhodne sa o zmenách v mýte aj spotrebnej dani
Wednesday 20 January 2010 Zväčšiť písmo | Vytlačiť stránku
Bratislava 20. januára (TASR) - Predseda Národnej rady SR Pavol Paška (Smer-SD) dnes otvoril rokovanie 45. schôdze parlamentu, na ktorej by mali poslanci rozhodnúť o zmenách v zákone o elektronickom výbere mýta, výške spotrebnej dane a hovoriť sa bude aj o zlučovaní niektorých ministerstiev. Tieto zmeny by mal zákonodarný zbor prerokovať na návrh vlády SR v skrátenom legislatívnom konaní.
Spotrebná daň na naftu by sa mala znížiť o 11,3 centa na liter, pričom zmena má byť účinná už od 1. februára tohto roka. "Hlavným dôvodom, ktoré viedli k vypracovaniu návrhu, je eliminácia vysokej ceny nafty pre domácnosti aj pre podnikateľský sektor, a tým udržanie cenovej úrovne prepravovaných tovarov a prepravných služieb," vysvetľuje rezort financií. Ministerstvo tiež očakáva zníženie objemov nákupov nafty v okolitých štátoch a zlepšenie konkurencieschopnosti podnikateľského prostredia v oblasti prepravy tovarov.
Zníženie zdanenia nafty pôvodne o 9 centov na liter ako kompenzácie zvýšených nákladov dopravcov po zavedení nového mýtneho systému avizoval premiér Robert Fico (Smer-SD) po rokovaní s predstaviteľmi zamestnávateľov, odborov, dopravcov, Slovnaftu, rezortov financií a dopravy. Ministerstvo financií predpokladá z tohto kroku výpadok príjmov štátneho rozpočtu vo výške 60 až 102 miliónov eur v tomto roku, 70 až 117 miliónov eur v roku 2011 a 85 až 132 miliónov eur v roku 2012.
V rámci výberu elektronického mýta by sa mala zmeniť výška blokovej pokuty za zlé nastavenie palubnej jednotky (OBU) na 120 eur. Ak bude vodič platiť pokutu až v správnom konaní, dosiahne hodnotu 160 eur. V súčasnosti musí šofér nákladného auta nad 3,5 tony, ktorý poruší zákon o výbere mýta, zaplatiť blokovú pokutu vo výšky 1655 eur za akýkoľvek priestupok. "Základné dôvody a ciele návrhu zákona spočívajú v znížení výšky pokuty za priestupok v prípade, že vodič nezadá údaje alebo zadá neúplné alebo klamlivé údaje do palubnej jednotky, alebo tieto nesprístupní správcovi výberu mýta," konštatuje predkladateľ návrhu - rezort dopravy.
Novela má tiež rozšíriť okruh áut, ktoré sú oslobodené od platenia mýtneho. Ide o záchranné zložky integrovaného záchranného systému a vozidlá Policajného zboru SR.
Poslanci tiež posúdia návrh na zrušenie dvoch rezortov a ich začlenenie do iných ministerstiev. Od budúceho volebného obdobia by ich tak malo pôsobiť na Slovensku namiesto 14 iba 12. Pôsobnosť ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja má od 1. júla tohto roka spadať pod Ministerstvo hospodárstva a výstavby SR. Oblasť verejných prác, stavebného poriadku a územného plánovania okrem ekologických aspektov prejde z ministerstva výstavby na rezort vnútra. Za koordináciu využívania finančných prostriedkov z fondov EÚ bude namiesto súčasného ministerstva výstavby po novom zodpovedný Úrad vlády SR.
Zrušením samostatného envirorezortu by doterajšie kompetencie prešli na ministerstvo pôdohospodárstva. Vznikne tak Ministerstvo pôdohospodárstva, životného prostredia a regionálneho rozvoja SR. Presunie sa podeň aj agentúra na podporu regionálneho rozvoja, ktorá v súčasnosti pôsobí pod MVRR. Doterajšiu pôsobnosť ministerstva hospodárstva v oblasti cestovného ruchu bude mať od júla na starosti Ministerstvo kultúry a cestovného ruchu SR. Pod to bude spadať Slovenská agentúra pre cestovný ruch.
Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ a fotografií zo zdrojov TASR je bez predchádzajúceho písomného súhlasu TASR porušením autorského zákona