Aktuálne správy Späť na správy
ČR: Situácia okolo Slovanskej epopeje je neprehľadná
Monday 11 Octtber 2010 Zväčšiť písmo | Vytlačiť stránku
Praha/Moravský Krumlov 11. októbra (TASR) – Cyklus 20 veľkoformátových obrazov Alfonsa Muchu Slovanská epopeja sa stal zajatcom ambícií regionálnych politikov a pravdepodobne aj nevyrovnaných účtov z minulosti. Obrazy vystavené desiatky rokov na zámku v Moravskom Krumlove, ktoré minulý týždeň začali pražskí reštaurátori baliť a pripravovať na transport do hlavného mesta. Dnes však už žiadne práce neprebiehali.
Do vleklého a stále neprehľadnejšieho sporu o sťahovanie obrazov sa nečakane vložil majiteľ zámku, súkromná spoločnosť Incheba Praha, ktorá dnes zástupcom Prahy – aj s pomocou polície - zabránila na zámok vstúpiť.
"Incheba Praha, ako vlastník zámku v Moravskom Krumlove, je pohoršená a znepokojená konaním Magistrátu hlavného mesta Prahy," konštatovala spoločnosť v tlačovej správe a magistrátu Prahy i Galérii hlavného mesta Prahy vytkla, že si v závere minulého týždňa najala do areálu zámku bezpečnostnú agentúru – a to bez súhlasu i bez vedomia majiteľa nehnuteľnosti.
Incheba tvrdí, že sa v spore medzi Moravským Krumlovom a Prahou nechce prikloniť na žiadnu stranu. Od zástupcov metropoly výstavnícka spoločnosť požaduje verejné ospravedlnenie a záruky, že nič podobné sa už nebude opakovať.
Debny so zrolovanými obrazmi by mal na nákladné autá naložiť veľký žeriav – a Incheba v tejto súvislosti žiada, aby sa Praha zaručila za to, že ak žeriav spôsobí na zámku a jeho nádvorí akékoľvek škody, hlavné mesto ich uhradí.
Hlavné mesto Praha viedlo s Inchebou vleklý spor o rekonštrukciu požiarom zničeného krídla Veľtržného paláca v Prahe a pražskí úradníci výstavníckej spoločnosti opakovane hrozili, že jej dajú z pražského Výstaviska výpoveď. Krok Incheby v Moravskom Krumlove preto môže súvisieť aj s predchádzajúcimi spormi v Prahe.
Spor o to, komu obrazy patria a kde majú byť vystavené, trvá už od leta. Napriek tomu, že Praha teraz trvá na tom, že chce obrazy vystaviť v pražskom Veľtržnom paláci, ešte na jar hlavné mesto chcelo celý cyklus na niekoľko mesiacov zapožičať na výstavu do Japonska. A keď plán stroskotal, začali sa ozývať hlasy, že vystavovanie obrazov na chátrajúcom zámku v Moravskom Krumlove je nedôstojné a pre obrazy dokonca škodlivé.
Proti tomu, aby sa z obrazov stala "púťová atrakcia", sa však ostro ohradila Muchova rodina a vyvolala aj diskusiu o tom, že darovacia zmluva, ktorou maliar koncom 20. rokov minulého storočia venoval obrazy československému ľudu a Prahe, je tzv. neúčinná, pretože hlavné mesto nesplnilo základnú darovaciu podmienku autora – ani za 80 rokov nepostavilo pre obrazy adekvátny výstavný priestor.
Obrazy Alfonza Muchu (1860-1939), ikony českej i európskej secesie, sú na zámku v Moravskom Krumlove v okrese Znojmo "dočasne" už od roku 1950. Po zreštaurovaní boli obrazy v roku 1963 na zámku sprístupnené verejnosti.
Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ a fotografií zo zdrojov TASR je bez predchádzajúceho písomného súhlasu TASR porušením autorského zákona