Aktuálne správy Späť na správy
Diela troch slovenských výtvarníkov z jednej umeleckej rodiny uvidia v Kanade
Sunday 20 June 2010 Zväčšiť písmo | Vytlačiť stránku
Bratislava 20. júna (TASR) - Jeden z najúspešnejších výstavných projektov Spolku výtvarníkov Slovenska Continuum má svoju premiéru aj na severoamerickom kontinente. Expozíciu diel troch našich popredných výtvarníkov otvoria 22. júna na Veľvyslanectve SR v kanadskej Ottawe.
Po premiére v čunovskej galérii Danubiana (2006) obrazy videli v Ríme, Florencii, Paríži, Štrasburgu, Haagu, Madride a Havane. Podľa kurátorky výstavy Márie Horváthovej spoločná prezentácia diel Vincenta Hložníka, Ľuba Zelinu a Zuzany Hložníkovej odhaľuje súvislosti, obsahové zázemie i celkové tvorivé cesty tejto umeleckej rodiny v nových, nečakaných podobách. Expozícia uvádza diváka do magického sveta žiarivých farieb, dynamických línií a rotujúcich tvarov, ale i asketickej strohosti čiernobielej reči grafiky. Výrečné je i obsahové posolstvo obrazov, plné humánnych myšlienok a kontextov s aktuálnou dobou.
„Continuum je príbeh o nemenných zákonitostiach života, o veľkosti tradícií a sile prostredia. Tiež o vzájomnom vzťahu života a tvorby, o spätosti a postupnosti ľudských i umeleckých osudov. Je to príbeh o vzácnych súvislostiach, o ľudskej pokore a umeleckej zodpovednosti. Je to zároveň príbeh o odlišnostiach, výnimočnosti a autenticite, hľadaní vlastných ciest a napĺňaní ušľachtilých cieľov," pre TASR zhodnotila výstavu Horváthová.
Podľa nej je Hložník jedna z najpozoruhodnejších osobností slovenského umenia. Jeho dielo - to sú nespočetné grafické opusy, cykly a tematické celky. V nich vyjadril svoje najhlbšie pocity zo sveta, v ktorom žil. Sú to stovky ilustrovaných kníh, kresieb a skíc - množstvo maliarskych diel, ktoré presiahli rámec jedného života a dotkli sa najzávažnejších tém ľudskej existencie. Je to aj presvedčivé svedectvo doby, ale i umelcovho vzťahu k svetu, k viere, no najmä k človeku. Continuum predstavuje kolekciu diel, ktoré vznikli v posledných 15 rokoch jeho života. Mnohé z nich sú zverejnené prvýkrát. Sú to obrazy, ktoré sú dôkazom umelcovho neustáleho hľadania vlastnej identity a jeho humanistického postoja k svetu. Vyjadrujú tragédiu ľudského pokolenia, ale zároveň i vieru a nádej. Prelína sa v nich množstvo významových rovín aj ikonografických okruhov, dôležitú úlohu zohráva symbol a imaginácia. Je to dielo poznačené osobnosťou charizmatického významu, ktoré zanechalo trvalú stopu v ľudských i umeleckých osudoch Hložníkových súčasníkov – kolegov, žiakov, pokračovateľov.
Výrazne sa dotklo i najbližších. Dcéry Zuzany, ktorá sa venuje grafike a jej manžela maliara Zelinu. Práve pre nich bola Hložníkova ľudská i umelecká jedinečnosť, znásobená každodenným kontaktom rodinného prostredia a intelektuálnej atmosféry ateliérov na Ľubinskej ulici v Bratislave, veľmi inšpiratívna. Nebol to iba jednostranný vzťah, pretože sa rozvíjal v prostredí, kde každý impulz bol chápaný ako výzva, ktorej naplnenie sa stalo vecou výlučne osobných ambícií. A tak je celkom prirodzené, že v prípade zaťa ich osobné i pracovné vzťahy nadobudli veľmi skoro podobu vzájomného dialógu, prínosného pre oboch.
Zelinovu tvorbu – veľké rozmerné plátna i komornejšie diela charakterizuje erupcia farby. Žiarivej a čistej, ktorá v smelých akordoch, súzvukoch i disharmóniách ovláda celok a s neutíchajúcou silou víri pokojnú hladinu neutrálneho pozadia. V protiklade k monumentalite veľkolepých opusov Hložníka a dynamických plátien Zelinu má grafické dielo jeho manželky komorný charakter. Čiernobielou rečou uzavretých tvarov a plôch tlmočí vnútorné dojmy z okolitého sveta. "Jej linorezy a drevorezy sú na prvý pohľad asketické a strohé, no zároveň mimoriadne emotívne a výrečné," dodala Horváthová.
Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ a fotografií zo zdrojov TASR je bez predchádzajúceho písomného súhlasu TASR porušením autorského zákona