Aktuálne správy Späť na správy
Mikrobiológia: Baktériálny doping pre mozog?
Saturday 29 May 2010 Zväčšiť písmo | Vytlačiť stránku
San Diego 29. mája (TASR) – Kontakt s istými nechoroboplodnými pôdnymi baktériami posilňuje schopnosti učenia. Na tohtotýždňovej 110. všeobecnej konferencii Americkej mikrobiologickej spoločnosti v kalifornskom San Diegu to oznámili Dorothy Matthewsová a Susan Jenksová z The Sage Colleges v Troy, štát New York.
Skúmali Mycobacterium vaccae, pôdnu baktériu, ktorú ľudia ľahko môžu vdýchnuť v prírodnom prostredí, alebo sa im dostane do tela s jedlom či nápojmi.
Izolovaná bola z kravského trusu (zhodou okolností neďaleko od nás, v Rakúsku), čo sa odrazilo v jej druhovom mene, vacca je po latinsky krava. Odtiaľ pochádza aj slovo vakcína či vakcinácia, keďže prvá vakcína bola odvodená z vírusov kravských kiahní.
Pokusy na myšiach v minulosti ukázali, že vstreknutie teplom usmrtených baktérií tohto druhu podporovalo rast niektorých typov neurónov. To viedlo ku zvýšenej hladine kľúčového neuroprenášača sérotonínu ("hormón šťastia") v mozgu zvierat a k poklesu ich úzkosti.
Vzhľadom na úlohu sérotonínu v procese učenia sa si bádateľky položili otázku, či by živé Mycobacterium vaccae nemohli zlepšiť schopnosti myší učiť sa.
V prvom experimente kŕmili myši živými baktériami tohto druhu a následne hodnotili, ako zvládajú prechod neznámym bludiskom. Porovnávali ich s kontrolnými myšami, ktoré dostávali normálnu stravu. "Myši kŕmené s Mycobacterium vaccae absolvovali bludisko dvakrát rýchlejšie a s menšími prejavmi úzkosti," povedala Matthewsová.
V druhom experimente "bystrejším" myšiam baktérie zo stravy vyňali a opäť ich nechali prechádzať bludiskom. Tentoraz ho absolvovali pomalšie, ako keď konzumovali baktérie, avšak v priemere stále rýchlejšie ako kontrolné myši.
Napokon tretí raz experiment zopakovali po troch týždňoch. Myši, ktoré predtým kŕmili s Bacterium vaccae, ďalej prechádzali bludiskom rýchlejšie ako kontrolné. Celkove to už však nebolo také štatisticky výrazné. Vplyv baktérií v strave očividne slabol.
"Tento výskum naznačuje, že Mycobacterium vaccae môže zohrávať istú úlohu v úzkosti a učení sa cicavcov. V tejto súvislosti je zaujímavá špekulatívna úvaha, či by vytvorenie učebných prostredí v školách, ktoré by zahŕňali vychádzky na miesta, kde sa vyskytuje Mycobacterium vaccae, nemohlo znížiť úzkosť a zlepšiť schopnosť naučiť sa zvládať nové úlohy," uzavrela Dorothy Matthewsová.
Zdroj: Komuniké American Society for Microbiology z 24. 5. 2010.
Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ a fotografií zo zdrojov TASR je bez predchádzajúceho písomného súhlasu TASR porušením autorského zákona